Školské skúsenosti detí s Tourettovým syndrómom sú veľmi rôznorodé. Niektoré deti ľahko zvládnu vzdelávanie, iné deti potrebujú pri vzdelávaní špeciálny prístup od pedagógov ale aj rodičov.
Informácie
Väčšina škôl a učiteľov nemá o Tourettovom syndróme žiadne znalosti. Je preto veľmi dôležité, aby ste ako rodič informovali učiteľa svojho dieťaťa. Odporúčania pre vzdelávanie deti s TS je možné nájsť vo voľne prístupnej príručke Jana Michalíka a kolektívu autorov Metodika práce se žákem se vzácným onemocněním (Metodika práce s dítětem s Tourettovým syndrómom – s. 108 – 122).
Vždy požiadajte o stretnutie s novými učiteľmi, aby ste ich mohli informovať o špecifikách vzdelávania Vášho dieťaťa. Rovnako je veľmi osožné prijateľnou formou oboznámiť aj spolužiakov Vášho dieťaťa, ktorí mu môžu byť počas vzdelávania veľkou psychickou podporou. Veľmi užitočnou sa javí aj spolupráca so školským psychológom, ktorý by mal byť rovnako oboznámený so vzdelávacími špecifikami Vášho dieťaťa.
Tiky v triede
Najlepšie je tiky dieťaťa počas vyučovania, pokiaľ to je možné, ignorovať. Ak sa tikom nevenuje pozornosť, je možné že ustúpia alebo budú miernejšie.
Niekedy sú však tiky také silné, že je ťažké ich ignorovať. Napriek tomu je dôležité sa pokúsiť o odpútanie pozornosti od tikov. Ak sú tiky naozaj príliš intenzívne, môže byť pre dieťa osožné na chvíľu zmeniť prostredie – napríklad sa prejsť po chodbe, kde bude maž dieťa možnosť si v tikoch čiastočne bez pozornosti ostatných uľaviť a odreagovať svoju pozornosť inam.
Iné problémy
Mnohé deti s Tourettovým syndrómom majú okrem tikov aj pridružené diagnózy (najčastejšie ADHD, OCD, neskôr sa môžu objaviť aj úzkosti a depresie), ale aj samotné prejavy TS môžu, nie v úplne plne vyjadrenej miere imitovať tieto poruchy. Školy a učitelia si môžu tieto diagnózy zamieňať. Je preto dôležité učiteľov Vášho dieťaťa upozorniť, že aj napriek podobným prejavom ide o inú diagnózu. Bežné problémy počas vzdelávania detí okrem tikov sú:
• problémy s pozornosťou a držaním tela
• hyperaktivita
• problémy so správaním
• problémy s jemnou motorikou
• zhoršenie tikov pod vplyvom stresu
• nízke pracovné tempo
• problémy s plánovaním a organizovaním času
• ťažkosti s prispôsobením sa zmene
• problémy s domácimi úlohami
Pozitívny prístup
Deťom s Tourette veľmi prospieva pozitívny prístup. Kvôli tikom a akýmkoľvek ďalším problémom často dostávajú negatívne reakcie, ktoré môžu ľahko viesť k negatívnemu sebaobrazu. Menej dobré výsledky v škole to môžu posilniť. Je preto dôležité, aby učiteľ zdôrazňoval silné stránky dieťaťa a odmeňoval želané správanie a angažovanosť. Odporúča sa, aby problémy vyplývajúce z TS riešil učiteľ spolu s dieťaťom. Týmto spôsobom sa zvyšuje sebavedomie dieťaťa.